donderdag 14 mei 2009

Winderige dag....

nee, ik heb nergens last van maar het weer!
Een strakke wind, heerlijk om te zeilen maar minder voor het lopen. Om 8.30 uur ben ik met twee dikke zoenen uitgezwaaid door Dolores na een heerlijk ontbijt.
Net buiten het dorp was de wind zo hard dat ik ben gestopt om mijn windstopper aan te doen. In de verte zie ik steeds de bergen maar eentje is nog besneeuwd. Hopelijk is dat gesmolten tegen de tijd dat ik daar aankom, want ik heb geen winterjas bij me. We zullen het zien. Al snel ging de route omhoog de heuvels in. Vandaag veel foto´s gemaakt. In het eerste dorp wilde ik koffie drinken, dus ik volgde het bord waarop stond dat er ontbeten en gedronken kon worden...alleen dit is Spanje, dus! Afijn, 2 uur later was er weer een dorp mét café. Ik vind het niet echt fijn om te stoppen, want buiten - met dit weer - word je heel snel koud door de wind.
Ik had een klassieke muziek dag vandaag. Met de muziek van Margriet - dwarsfluit en clavecimbel - heb ik heerlijk lopen mijmeren terwijl de stenen mij geduldig droegen.
Eigenlijk kan ik het nog niet geloven dat ik de Camino loop! Maar het voelt heel goed en ik ben waar ik moet zijn.
Volgens mij had ik nog niet geschreven dat het allereerste wat ik deed toen ik in Léon op mijn kamer kwam; heel erg lachen. Misschien als uitlaatklep, maar ik was zelf verrast. Ik was er. Het ging nu echt beginnen. Nog steeds vind ik het een wonder dat een ideetje van 4 maanden geleden nu werkelijkheid is. IS!!
Ik zit nu in een internetcafé tussen de Spanjolen. Heb pas om 15.30 uur een kamer gevonden helemaal boven op de heuvel van Astorga. Ik was eerst bij een refugio beneden in de stad maar er waren alleen kamers voor 4 personen op stapelbedden. Toen ik vervolgens even wilde nadenken sprak de Pelgrim na mij over haar vreselijke nacht daarvoor omdat een aantal liedens zoveel lawaai maakten en zo stonken, dat ze uiteindelijk in de tuin is gaan slapen. Mooi zo, mijn besluit stond nu vast - hier bleef ik niet, ondanks gratis internet en het aanbod van gratis dekens en lakens. Het zag er trouwens wel netjes uit, maar voor 4 euro per nacht wakker liggen - neen.
In deze stad staat het "Palacio de Gaudi". Een grappig bouwsel naast de kathedraal. Het is een vriendelijk stadje. Net kreeg ik in een winkeltje een ijskastmagneet kado van de eigenaar, die Vlaams spreekt. Daarnaast kreeg ik een mooi Pelgrimsgedicht. Hij zou de vertaling opsturen via de mail. Heel erg vriendelijk! Ik heb een Pelgrims armbandje en ketting met schelpje bij hem gekocht. Het t-shirt toch maar niet gekocht - Santiago is nog iets te ver!
Nu nog even wachten tot 21.00 uur, want dan gaan ze hier pas eten dus tot die tijd nog even de kroeg in voor een cola-light. Overigens drinken ze hier ruim bier. Ik bedoel, ook de Pelgrims rond lunchtijd. Dat schijnt lekker te zijn!¿? Not for me!