vrijdag 29 mei 2009

Onder de mensen.....

het is echt waar: omdat je voor de laatste 100 km. een Compostela ontvangt in Santiago (de aflaat om straks aan Petrus te laten zien, zodat je een mooie plek in de hemel krijgt!) zijn er inderdaad meer wandelaars op de Camino. Dat betekent dat het ook in de plaatsen onderweg drukker is met als gevolg dat je - indien gewenst - ook meer mensen kunt spreken. Nu had ik daar de laatste 200 km. totaal géén behoefte aan, maar ik merk dat daar wel weer ruimte voor komt.
Gistermiddag ontmoette ik 2 Duitsers die ik in de ochtend ook al had gezien in Sarria. Een van hen sprak mij aan en begon een heel verhaal, er vanuit gaande dat ik alles verstond. Heb braaf Ja und Amen gezegd maar had geen idee waar het over ging. Daarna kwam ik ze weer tegen hier in Portomarin en werd ik weer aangesproken. Of ik wel Duits verstond. Was vergeten dat het dezelfde man was dus begreep niet waarom hij dat vroeg.... ook ik word een dagje ouder ja! Toen pas begreep ik dat het dezelfde man was.
In de avond ben ik heerlijk in het zonnetje op het terras van mijn hotelletje, naast de grote kerk gaan zitten. Nu voor de derde keer kwam hij op mij af en vroeg of ik niet bij hen - inmiddels drie Duitsers - wilde komen zitten. Het was gewoon onaardig om nee te zeggen want hij was echt heel braaf. Nou - ik heb het geweten. Heb me helemaal slap gelachen de hele avond. Had een vooroordeel over de luidruchtige Duitsers; nou, maak daar maar ook gerust NL van want het hele dorp heeft mij denk ik horen lachen!! En, zoals mijn intimi weten, dat alles zonder alcohol, maar gewoon op cola en water! De heren niet: gingen van de wijn over op een soort spiritus - brandy geloof ik - maar bleven gelukkig wel normaal aanspreekbaar! We hebben echt vanalles besproken. Chris, Ralph und Ollie zal ik niet snel vergeten. Weer geleerd om niet te oordelen!
Vandaag - nee, ik ben nog niet op weg - heb ik maar 8 km. te lopen (om niet te vroeg in Santiago aan te komen) maar heb een kamer voor 10 euro.... dus ben benieuwd in welk gehucht ik beland. Dus... geen update denk ik meer voor vandaag! Het weer is weer geweldig dus ik vertrek! Dag lieve mensen - tot heel snel -
P.s. Maak er vandaag een mooie dag van en TIets: GEFELICIFLAPSTEERD!!!!!!!!!!XXX